Public relations oraz działania z tego zakresu są niezbędne w każdym momencie, kiedy wprowadzamy nowy produkt lub zmieniamy jego wizerunek. Cele public relations wiążą się z założeniami content marketingu.
Public relations to kształtowanie stosunków społecznych danego społecznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem jest zatem zadbanie o dobry wizerunek i akceptację działań firmy w stosunku do konkretnej osoby, grupy osób bądź firmy.
Public Relations Public Relations to świadome, zaplanowane i długotrwałe pielęgnowanie stosunków z bliższym i dalszym otoczeniem, prowadzące do pozyskania jak największej liczby klientów, zwolenników i popleczników.
Działania PR wymagają stałego kontaktu i dialogu z otoczeniem, aby kształtować jego stosunek do organizacji. Działania kształtujące wizerunek organizacji nie są celami krótkotrwałymi, najczęściej są to okresy średnie (1-3 lata) lub długie (3-5 lat) i są skoordynowane ze strategicznym planem organizacji.
W strategiach Public Relations realizuje się dwa typy programów: ogólnowizerunkowe (wieloletnie) oraz bieżące (związane z rozwiązywaniem problemów organizacji). Powinny one zawierać trzy kategorie hierarchiczne celów, a mianowicie: cele strategiczne, operacyjne i przykłady zadań w poszczególnych programach.
Stałe utrzymywanie relacji firmy z otoczeniem pomoże także w integracji z lokalną społecznością i uzyskaniu ich przychylności. Natomiast regularne kontakty z mediami to klucz do promocji firmy, np. w postaci artykułu czy wywiadu.
Marketing to pojęcie szersze niż public relations. Działania marketingowe mają na celu podniesienie sprzedaży produktu firmy i zaspokojenie realnych potrzeb konsumentów. Natomiast PR to węższa działka.
Jeśli marketing i reklama chcą zdobyć potencjalnych klientów i sprzedać im produkt, to public relations dąży bardziej do tego, by ludzie mieli dobre skojarzenia z marką. Nie z produktem, tylko z firmą, jako organizacją etyczną, życzliwą i godną zaufania.
Dobry PR jest wsparciem, a nawet elementem strategii marketingowej i w efekcie pomaga dobrze sprzedać produkt (czy produkty).
Public relations mogą być mylone z reklamą czy marketingiem, ale choć niekiedy korzystają z tych samych narzędzi czy typów przekazów, to są odrębną dziedziną, skupiającą się na kształtowaniu wizerunku marki. Dzielą się na kilka obszarów: kształtowanie wartości korporacyjnych, komunikacja korporacyjna, komunikacja wewnętrzna, brand PR, relacje medialne czy zarządzanie komunikacją kryzysową. W obszarach tych stosowane są rozmaite narzędzia. Gdy firma stosuje działania PR, zaufanie do niej rośnie, a w konsekwencji buduje ona swój korzystny wizerunek.
Od lat 90. XX wieku istnieje w Polsce duże zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się public relations oraz moda na to pojęcie, dlatego na wielu polskich wyższych uczelniach powstały wydziały kształcące takich pracowników.
W Polsce pracownicy działu PR nazywani są czasami „peerowcami”, „piarowcami” lub „pijarowcami”. Mówią tak o sobie także sami zatrudnieni w dziale PR.